PortuguesEnglish (United Kingdom)Español (spanish formal Internacional)

marzo, 2024

intranet webmail buscador
FOOLS, THIEVES AND OTHER DREAMERS AND THE DE(CON)STRUCTION OF DISILLUSIONMENT IN CONTEMPORARY AFRICA.
Ano 1, Volume 2

Gibson NCUBE

ABSTRACT

This article examines the theme of disillusionment n the anthology of translated Francophone short-stories Fools, thieves and other dreamers. The three short-stories in the anthology treat this theme in different ways. What they all seek to achieve though is not only to deconstruct disillusionment but also to put to question the ontological regime upon which this disillusionment is based. Instead of openly attacking the causes of the disillusionment, the short-stories adopt diverse strategies that depart from the conventional methods of criticism. Through a negation of literary norms, the texts are able to soar above the predominant disenchantment gripping the African continent. This attack of literary norms is at the same time a refusal to submit of an all embracing way of envisioning the world. This presents a new a new form of literary militancy of contemporary African Francophone literature which is entirely different from the way militant writers in the mould of Mongo Beti and Aimé Césaire had vehemently stood against the colonial regime. It is against this background that the three short-stories attempt to bring about new critical insights on the current state of affairs on the black continent, and ultimately increasing the consciousness on how best to deal with the dark force of disillusionment which has gripped the lives of people on the African continent.

Key words: Disillusionment, contemporary Francophone African Literature, literary militancy.

TONTOS, LADRONES Y OTROS SOÑADORES Y LA DE(CONSTRUCCIÓN) DE LA DESILUSIÓN EN ÁFRICA CONTEMPORÁNEA.

RESUMEN

Este artículo examina el tema de la desilusión en la antología de tontos, ladrones y otros soñadores, historias cortas traducidas a francés. Las tres historias en la antología tratan este tema de formas diferentes. Lo que ellas procuran es analizar no sólo la desilusión sino también hacer preguntas del régimen ontológico en la que esta desilusión está basada. En vez de atacar abiertamente las causas de la desilusión, las historias adoptan diversas estrategias que se salen de los métodos convencionales de crítica. Mediante una negación a las normas literarias, los textos son capaces de elevarse por sobre del desencanto predominante que agarra el continente africano. Este ataque a las normas literarias es al mismo tiempo un rechazo de someter de todo un abrazo el modo de prever el mundo. Esto presenta una nueva forma de militancia literaria de literatura contemporánea africana Francoparlante que es completamente diferente del modo que los escritores militantes de Mongo Beti y Aimé Césaire vehementemente habían estado en contra el régimen colonial. Es en este contexto que las tres historias intentan lograr nuevas críticas sobre la situación actual del continente negro, y en última instancia aumentar la conciencia sobre la mejor forma de ocuparse de la fuerza oscura de la desilusión que asola la vida de las personas en el continente africano.

Palabras claves: Desilusión, militancia contemporánea Francófona africana De la literatura, literaria.

Texto Completo